درس‌هایی از بچه‌داری برای کسب و کار (۱): معجزه‌ی دست‌های بسته!

درس هایی از بجه داری برای کسب و کار قنداق کردن بچه

یکی از عادت‌های قدیمی‌ترها در بچه‌داری «قنداق کردن» بچه بوده است. این عادت را حتی هم‌سن‌های من هم به یاد دارند و این یعنی این «ابزار» آنقدر موثر بوده (لااقل در ظاهر) که حتی الآن و در عصر فراموش کردن چیزهای قدیمی هم کاربرد داشته است.

فلسفه‌ی اصلی قنداق به اصطلاحاً «پریدن» دست و پای نوزاد در خواب بر می‌گردد. نوزادها (شاید بخاطر اینکه در ابتدای تولد هنوز سیستم عصبانی‌شان تکمیل نشده و البته من هم پزشک نیستم!)، زمان خواب با کوچک‌ترین محرک بیرونی یا حتی بدون تحریک، دست و پای‌شان به شدت تکان می‌خورد و اصطلاحاً می‌پرد. اولین عارضه‌ی این موضوع، از خواب پریدن نوزاد است که خودش هزار جور دردسر بعدی به دنبال دارد. نوزادی که قنداق می‌شود، ممکن است در اثر تحریک دست و پایش تکان بخورد، اما شدت این تکان‌ها آنقدر زیاد نیست که بیدارش کند.

این موضوع، چیزی بود که خود من شخصاً تجربه کرده‌ام. البته ممکن است قدیمی‌ترها علت‌های دیگری برای قنداق کردن بچه داشته باشند (مثلاً صاف رشد کردن استخوان‌ها!) و یا قنداق کردن، به درد همه‌ی بچه‌ها نخورد، اما تجربه‌ی ما که مثبت بود.

قبلاً هم گفته‌ام که تولد و رشد یک استارتاپ، بیشتر از هرچیز دیگری به تولد و رشد یک نوزاد شبیه است. موضوع قنداق کردن نوزاد هم اینجا مصداق دارد: در شروع کار یک استارتاپ، کاملاً محتمل است که با کوچک‌ترین تحریکی آن‌چنان تکان بخورید که تا مدتی آرامش‌تان از بین برود. این تحریک‌ها می‌توانند پیشنهادهای کاری اغواکننده برای اعضا یا حتی تغییرات نرم و مقطعی در بازار باشند. وظیفه‌ی یک بنیان‌گذار استارتاپ این است که تا جایی که می‌تواند، شدت واکنش به این تحریک‌ها را کاهش دهد:

  • آنقدر به چشم‌انداز استارتاپ ایمان داشته باشد که حتی بهترین پیشنهادهای کاری هم باعث سست‌ شدنش نشود.
  • آنقدر این چشم‌انداز را به دیگر همکاران‌اش خوب منتفل کرده باشد که آنها هم چشم‌شان را روی پیشنهادهای اغواکننده ببندند.
  • به راحتی بتوانند به هر کاری که در راستای چشم‌انداز استارتاپ نیست «نه» بگویند.
  • آنقدر خوب روی شرایط بازار مطالعه کرده و نسبت به آن حساسیت عاقلانه داشته باشند که بتوانند تحریک‌های مقطعی در بازار را به خوبی تحمل کنند.

 

استارتاپ‌تان را محکم قنداق کنید!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

9 thoughts on “درس‌هایی از بچه‌داری برای کسب و کار (۱): معجزه‌ی دست‌های بسته!

  • ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ at ۱۸:۴۶
    Permalink

    من هم در حوزه بازاریابی اینترنتی فعالیت می کنم. این موردی که فرمودید بسیار جالب بود. حتما در سایتم و در کلاس هایم مطرح خواهم کرد.
    سپاس از شما آقای زرگرپور

    Reply
  • ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ at ۲۲:۳۵
    Permalink

    ممنون از پست خوبتون آقای زرگرپور عزیز٫

    کاش کسی این نکات رو دو سال پیش به من گفته بود و وقتم رو برای یک ایده سوخته هدر نمی دادم.

    Reply
  • ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ at ۰۹:۲۰
    Permalink

    سلام جناب زرگرپور
    نکته خیلی جالبی رو اینجا خوندم
    برام خیلی مفید بود چون ما دقیقا در همین مرحله از استارت آپ خودمون هستیم و این برامون خیلی جالب میتونه باشه
    از شما ممنونم

    Reply
  • ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ at ۲۲:۵۱
    Permalink

    به موضوع خیلی جالبی اشاره کردید. جالب بود استفاده کردم جناب زرگرپور

    Reply
  • ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ at ۱۸:۳۳
    Permalink

    سلام جناب زرگرپور عزیز
    نکته خیلی خوبی رو در این پست منتشر کردید و کاربردی هست
    ما الان استارت اپی در حوزه فروش بلیط هواپیما داریم که در همین مرحله قرار داده و این نکات برامون جالب بود
    از شما متشکرم

    Reply
  • ۱۳۹۷/۰۸/۱۴ at ۲۲:۳۴
    Permalink

    سلام وممنون ازشمابابت مطالب خوبتون.
    مقماله استارت آپ بی نظیربود

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *